12 czerwca 2022 15:25 | Aktualności
Nasze przedszkole w roku szkolnym 2021/2022 włączyło się do 12 edycji programu ,,Mamo, tato, wolę wodę!”. W ramach programu dzieci biorały udział w cyklu zajęć, których głównym celem było podniesienie poziomu wiedzy oraz kształtowanie zdrowych nawyków: picia wody, recyklingu i dbania o przyrodę. Każdemu z zajęć towarzyszyła wesoła gromadka przyjaciół Zdrojka: wiewiórka Basia, miś Lesiu, jelonek Janek, wydra Wanda, myszka Fiki i wilk Olek.
Podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych został zrealizowany cykl zajęć dotyczący wody ,,Przygody na zdrowie” za pomocą którego dzieci zdobywały wiedzę o wodzie. Dowiedziały się co to jest woda i skąd pochodzi, jakie ma znaczenie dla ludzi, roślin i zwierząt oraz jakie ma zastosowanie w życiu codziennym. Przedszkolaki miały stały dostęp do wody i mogły po nią sięgać w każdej chwili. Dowiedziały się również jak duże znaczenie ma picie wody dla organizmu oraz wyrobiły w sobie nawyk częstego jej picia. Podczas zajęć dzieci wykonały min. swój własny kubek do picia wody, dowiedziały się, że należy szanować wodę i ją oszczędzać, wiedzą gdzie schowała się woda, przeprowadziły doświadczenie z roślinkami, wiedzą, że należy unikać słodzonych napoi. Poznały piramidę zdrowego żywienia, wykonały doświadczenie, z którego dowiedziały się skąd się biorą bąbelki. Degustowały różne wody mineralne. Brały udział w doświadczeniu, w którym wyciskały soki z owoców, warzyw i sprawdzały który ma więcej wody.
Kolejnym cyklem były ,,Eko przygody” , z którego dzieci dowiedziały się co to jest smog i jak zmniejszyć jego występowanie w środowisku. Dowiedziały się jakie są eko-pojazdy, bawiły się w eko-alfabet, zabawy sensoryczne. Dowiedziały się jakie okazy żyją w otoczeniu wody. Wykonały plakat zaśmieconego lasu i dowiedziały się jak dbać o niego. Wykonały plastikowe obrazki, dowiedziały się jaka gleba jest potrzebna roślinom, wykonały grzechotki, dowiedziały się jak segregować śmieci i co można ponownie wykorzystać.
W ostatnim cyklu ,,Przygody na zdrowie”, dzieci uczestniczyły w doświadczeniach min. co lubi woda (doświadczenie polegające na sprawdzeniu co da się rozpuścić w wodzie). Sprawdzały co pochłania wodę, badały w jakiej wodzie różne barwniki się szybciej rozpuszczają (kolorowe smugi), kolorowe zagadki, rosnąca tęcza. Badały również jak szybko zabarwiają się liście kapusty pekińskiej zanurzone w wodzie z barwinkami. Podczas kolejnego doświadczenia dowiedziały się skąd bierze się woda podczas deszczu, prowadziły doświadczenia związane z wodą – tworzyły nurt wodny, sprawdzały co tonie a co się rozpuszcza w niej.
Podsumowując należy podkreślić, że przeprowadzony program jest doskonałym przykładem kształtowania prozdrowotnych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. Poprzez wspólną zabawę oraz podejmowanie różnorodnych aktywności, dzieci zdobyły wiele cennych informacji, które będą mogły zastosować w praktyce. Dzieci poprzez praktyczne działania poszerzyły swoją wiedzę na temat roli wody, zwiększyły wiedzę na temat segregacji śmieci, właściwego odżywania oraz aktywności fizycznej dla zdrowia i dobrego samopoczucia.