Standardy (reguły) ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące
w Zespole Placówek Oświatowych
w Kozłowie
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)
3. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)
4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)
5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900)
6. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)
7. Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120, poz. 526)
8. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012, poz. 1169)
Standardy Ochrony Małoletnich” obowiązują od 15 lutego 2024r. w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie. Dokument zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej 8 lutego 2024r.
Spis treści:
WSTĘP…………………………………………………………4
ROZDZIAŁ1 ………………...……………………................5
PODSTAWOWE TERMINY
ROZDZIAŁ 2 …………………...…....................................6
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM A PERSONELEM SZKOŁY
ROZDZIAŁ 3 . …...................................................................10
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW
ROZDZIAŁ 4 ............................................................................12
ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA
ROZDZIAŁ 5 ………………………………………13
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
ROZDZIAŁ6....................................................................................14
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA
ROZDZIAŁ7..................................................................................15
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE
ROZDZIAŁ8.............................................................................16
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA PO UJAWNIENIU KRZYWDY
ROZDZIAŁ9.........................................................................16
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIE KARTY”
ROZDZIAŁ10...........................................................................17
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
ROZDZIAŁ11.................................................................18
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICÓM I UCZNIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
ROZDZIAŁ12..............................................................18
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
ROZDZIAŁ13...............................................................19
ZAPISY KOŃCOWE
WSTĘP
Dobro i bezpieczeństwo małoletnich w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie jest priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników na rzecz małoletnich. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych traktuje każdego ucznia/wychowanka z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Zespół Placówek Oświatowych działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w niej przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Szkoły stosował wobec małoletniego jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony małoletnich przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów/wychowanków, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc uczniowi/wychowankowi oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Zespole Placówek Oświatowych za bezpieczeństwo małoletnich do niej uczęszczających.
Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie. Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców
i małoletnich uczęszczających do Zespołu Placówek Oświatowych. Poszczególne grupy małoletnich są aktywnie zapoznawane z poniższymi Standardami poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
ROZDZIAŁ 1
PODSTAWOWE TERMINY
§ 1.
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze Zespołu Placówek Oświatowych, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie;
2) Zespole Placówek Oświatowych, jednostce – należy przez to rozumieć Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie;
3) Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia, umowy wolontariackiej w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie;
4) Partnerze współpracującym z Zespołem Placówek Oświatowych – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Zespołu Placówek na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, higienistka fotograf i inne osoby);
5) Uczniu/wychowanku – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie;
6) Małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
7) Opiekunie ucznia/wychowanka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji
i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
8) Przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
9) Zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich
o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
10) Krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Zespołu Placówek Oświatowych lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
11) Dane osobowe ucznia/wychowanka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia/wychowanka Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie;
12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
13) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów/wychowanków na terenie Zespołu Placówek Oświatowych oraz nad bezpieczeństwem małoletnich
w Internecie.
ROZDZIAŁ 2
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM/WYCHOWANKIEM
A PERSONELEM SZKOŁY/PRZEDSZKOLA
§ 2.
1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
1) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczniów/wychowanków lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
2) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji;
3) Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta;
4) Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze;
5) Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
6) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację
z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
7) Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska),
w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
8) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
9) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie
o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
2. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych
i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.
§ 3.
1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły/Przedszkola z jego uczniami/wychowankami:
1) Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Zespołu Placówek Oświatowych jest działanie dla dobra ucznia/wychowanka i w jego interesie. Personel traktuje ucznia/wychowanka z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia/wychowanka
w jakiejkolwiek formie;
2) Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami/wychowankami obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
3) Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik Szkoły/Przedszkola zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami/wychowankami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia/wychowanka są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów/wychowanków.
3. Pracownik Szkoły/Przedszkola w kontakcie z uczniami/wychowankami:
1) Zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia/wychowanka z szacunkiem;
2) Uważnie wysłuchuje uczniów/wychowanków i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
3) Nie zawstydza ucznia/wychowanka, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
4) Nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
5) Nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu/wychowanku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089.
4. Decyzje dotyczące ucznia/wychowanka powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów/wychowanków.
5. Uczeń/wychowanek ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a uczeń/wychowanek o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.
6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem/wychowankiem na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie dotyczy szczególnych pracowników Szkoły/Przedszkola, w tym pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, psychologa).
7. Pracownikowi Szkoły/Przedszkola nie wolno w obecności uczniów/wychowanków niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
8. Pracownikowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.
9. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zobowiązany jest do równego traktowania uczniów/wychowanków, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
10. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów/wychowanków.
11. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie może utrwalać wizerunków uczniów/wychowanków w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun ucznia/wychowanka nie wyraził na to zgody.
12. Pracownikowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów/wychowanków oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezentów składkowych, kwiatów, czekoladek, itp.
§ 4.
Pracownikowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):
1) Nawiązywać relacji seksualnych z uczniem/wychowankiem;
2) Składać uczniowi/wychowankowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
3) Proponować uczniom/wychowankom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw. dopalaczy).
§ 5.
1. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zobowiązany jest do zapewnienia uczniom/wychowankom, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
2. Wychowawcy oddziałów zobowiązani są do przedstawienia uczniom/wychowankom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w Szkole/Przedszkolu i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.
3. W przypadku, kiedy pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji (np. zauroczenie ucznia/wychowanka w pracowniku, bądź pracownika w uczniu/wychowanku).
§ 6.
1.Każde przemocowe zachowanie wobec ucznia/wychowanka jest niedozwolone.
2. Nie można ucznia/wychowanka popychać, bić, szturchać, itp.
3. Pracownikowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie wolno dotykać ucznia/wychowanka w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń/wychowanek potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia/wychowanka.
4. Kontakt fizyczny z uczniem/wychowankiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
5. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
6. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, który ma świadomość, iż uczeń/wychowanek doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem/wychowankiem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
7. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie w jednym łóżku lub pokoju z uczniem/wychowankiem podczas wycieczek szkolnych/przedszkolnych.
8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika Zespołu Placówek Oświatowych
w Kozłowie z uczniem/wychowankiem. Do sytuacji takich zaliczyć można:
1) pomoc uczniowi/wychowankowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń/wychowanek jego opiekun wyrazi zgodę;
2) pomoc uczniowi/wychowankowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
3) pomoc uczniowi/wychowankowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po szkole/przedszkolu.
§ 7.
1. Kontakt poza godzinami pracy z uczniami/wychowankami jest co do zasady zabroniony.
2. Nie wolno zapraszać uczniów/wychowanków do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z uczniem/wychowankiem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Szkoły/Przedszkola.
3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem/wychowankiem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, dozwolone są środki:
1) służbowy telefon;
2) służbowy e-mail;
3) służbowy komunikator;
4) dziennik elektroniczny.
4. Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie musi spotkać się z uczniem/wychowankiem poza godzinami pracy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie (lub jego opiekunem), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
5. W przypadku, gdy pracownika Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie łączą z uczniem/wychowankiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności,
w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów/wychowanków, opiekunów i pracowników.
ROZDZIAŁ 3
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW
§ 8.
1. Pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
1) Uczeń/wychowanek jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie;
2) Uczeń/wychowanek kradnie jedzenie, pieniądze itp.;
3) Uczeń/wychowanek żebrze – uczeń/wychowanek jest głodny;
4) Uczeń/wychowanek nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.;
5) Uczeń/wychowanek nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;
6) Uczeń/wychowanek ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
7) Podawane przez ucznia/wychowanka wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., uczeń/wychowanek często je zmienia;
8) Pojawia się niechęć do lekcji wychowania fizycznego – uczeń/wychowanek nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;
9) Boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;
10) Uczeń/wychowanek wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
11) Uczeń/wychowanek cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
12) Uczeń/wychowanek jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.;
13) Uczeń/wychowanek osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości;
14) Uczeń/wychowanek ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);
15) Używa środków psychoaktywnych;
16) Nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);
17) W pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia/wychowanka zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;
18) Uczeń/wychowanek jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;
19) Uczeń/wychowanek ucieka z domu;
20) Nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia/wychowanka;
21) Uczeń/wychowanek mówi o przemocy.
2. Jeżeli z objawami u ucznia/wychowanka współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że uczeń/wychowanek jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
1) Rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń ucznia/wychowanka;
2) Rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem ucznia/wychowanka;
3) Rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje ucznia/wychowanka (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);
4) Rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
5) Rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;
6) Rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;
7) Rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;
8) Rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;
9) Rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;
10) Wypowiada się niespójnie;
11) Rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;
12) Rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;
13) Rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;
14) Rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.
4. Pracownicy Szkoły/Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan ucznia/wychowanka.
ROZDZIAŁ 4
ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA/WYCHOWANKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA/WYCHOWANKA LUB OPIEKUNA
§ 9.
1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia/wychowanka przez osoby trzecie, związane z Zespołem Placówek Oświatowych w Kozłowie tj. pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące z Zespołem Placówek Oświatowych w Kozłowie:
1) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że uczeń/wychowanek doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi/wychowankowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zobowiązany jest podać swoje dane, dane ucznia/wychowanka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie ucznia/wychowanka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;
2) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że uczeń/wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia/wychowanka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;
3) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie zauważy inne niepokojące zachowania wobec uczniów/wychowanków np. krzyki, niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo ucznia/wychowanka i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, aby mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.
2. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia/wychowanka przez osobę nieletnią:
1) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że uczeń/wychowanek doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi/wychowankowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia/wychowanka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony. Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w § 9 ust.1;
2) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że uczeń/wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia/wychowanka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia/wychowanka i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.
3. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia/wychowanka przez jego opiekuna:
1) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że uczeń/wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania
o bezpieczeństwo ucznia/wychowanka. Ponadto zawiadamia dyrekcję Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia/wychowanka. Informuje o możliwości udzielenia wparcia psychologicznego. W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;
2) Jeśli pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia/wychowanka. Powinien powiadomić dyrekcję Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego. Jeśli sytuacja ucznia/wychowanka się nie poprawi, zobowiązany jest zawiadomić ośrodek pomocy społecznej.
§ 10.
1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia/wychowanka należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
§ 11.
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
1) Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
2) Dane osobowe ucznia/wychowanka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
3) Pracownik Szkoły/Przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia/wychowanka
i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
§ 12.
Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie może wykorzystać informacje o uczniu/wychowanku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia/wychowanka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia/wychowanka.
§ 13.
1. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.
2. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
3. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
§ 14.
1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.
2. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi sekretariatu przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie uczniów/wychowanków.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA/WYCHOWANKA
§ 15.
Pracownicy Szkoły/Przedszkola uznając prawo ucznia/wychowanka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia/wychowanka.
§ 16.
1. Pracownikowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia/wychowanka (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia/wychowanka, pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.
3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
§ 17.
1. Upublicznienie przez pracownika Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie wizerunku ucznia/wychowanka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia/wychowanka.
2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia/wychowanka oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.
ROZDZIAŁ 7
ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW/WYCHOWANKÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI
I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE
§ 18.
1.Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie zapewnia uczniom/wychowankom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające uczniów/wychowanków przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Zespole Placówek Oświatowych
w Kozłowie .
1) Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie zapewnia personelowi i uczniom/wychowankom możliwość korzystania z Internetu w czasie trwania zajęć oraz poza nimi;
2) Sieć Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie jest monitorowania;
3) Sieć Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony Małoletnich. Za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora. Do zadań tej osoby należy między innymi:
a) zabezpieczenie sieci szkolnej przed niebezpiecznymi teściami,
b) instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,
c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu/wychowanku, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który aranżuje dla ucznia/wychowanka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że uczeń/wychowanek jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji;
4) W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów/wychowanków podczas zajęć;
5) W ramach godzin wychowawczych przeprowadza się z uczniami/wychowankami warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym);
6) Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie ma obowiązek zapewnienia materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
ROZDZIAŁ 8
ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA/WYCHOWANKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY
§ 19
1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, dyrekcja Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego ucznia/wychowanka.
2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog szkolny, pedagog szkolny.
3. Grupa może poszerzyć się do większej liczby specjalistów w zależności od doznanej krzywdy.
4. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi/wychowankowi będzie niezbędna od razu oraz w dalszej perspektywie czasu.
5. Grupa wsparcia tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany i przechowywany w aktach ucznia/wychowanka.
6. IPD zawiera przede wszystkim informacje o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia.
7. Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów/wychowanków i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia/wychowanka (np. o planowanym samobójstwie).
ROZDZIAŁ 9
PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”
§ 20
1.Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
2. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie przyjdzie uczeń/wychowanek i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
3. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia/wychowanka opisanych w ROZDZIALE 3.
4. Procedura „Niebieskiej Karty” stanowi oddzielny dokument Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie.
5. Procedurę „Niebieskiej Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów.
ROZDZIAŁ 10
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§ 21
1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Dyrektor Szkoły/Przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Standardu.
5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie.
6. W ankiecie pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie.
7. Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród uczniów/wychowanków, dotyczącej świadomości małoletnich
z form pomocy realizowanych przez Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6 do niniejszego Standardu.
8. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
9. W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do zatwierdzenia Dyrektorowi Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie.
10. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
ROZDZIAŁ 11
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICÓM I UCZNIOM/WYCHOWANKOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
§ 22
1.Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie ogólnodostępnym dla personelu Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, uczniów/wychowanków oraz ich opiekunów.
2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, dostępny w Sekretariacie Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, bibliotece szkolnej oraz pokoju nauczycielskim.
3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
4. Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
5. Nauczyciele, wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów/wychowanków ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie/wychowankowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
ROZDZIAŁ 12
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§ 23
1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest szkolny Rzecznik Praw Ucznia.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich.
3. Szczegółowy opis „Standardów Ochrony Małoletnich” stanowi załącznik nr 8.
ROZDZIAŁ 13
ZAPISY KOŃCOWE
§ 24
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie, uczniów/wychowanków i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów/wychowanków za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Dokumentacja funkcjonująca w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie współtworząca politykę ochrony dzieci:
1) Statut Szkoły;
2) Program Wychowawczo-Profilaktyczny;
3) Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH
.........................................................................
(miejscowość, data)
Ja, .......................................................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
.........................................................................
Podpis
Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
.........................................................................
(miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Ja, .......................................................................... oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.
..........................................................................
(Podpis)
Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
KARTA INTERWENCJI OBOWIĄZUJĄCA W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Imię i nazwisko ucznia |
||
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|
Opis działań podjętych przez personel/pedagoga/psychologa |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spotkania z opiekunami małoletniego |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forma podjętej interwencji |
Zawiadomienie policji Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa Wniosek o wgląd w sytuację rodziny Inny rodzaj interwencji. Jaki? |
|
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji |
|
|
Wyniki interwencji: działania organów sprawiedliwości, działania szkoły, działania rodziców |
Data |
Działanie |
|
Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole placówek Oświatowych w Kozłowie
NIEBIESKA KARTA - PROCEDURY, REALIZACJI W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Procedura "Niebieskiej Karty" - przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
1. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.
2. Od 28.09.2023 obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskiej Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).
3. Typy przemocy w rodzinie:
1) przemoc fizyczna;
2) przemoc emocjonalna;
3) zaniedbywanie;
4) wykorzystanie seksualne;
5) małoletni świadkiem przemocy.
4. Procedura „Niebieskiej Karty” nakłada na Zespół Placówek Oświatowych określone zadania w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec ucznia przemocy domowej, jeżeli np. uczeń: ma ślady przemocy fizycznej – ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania, zwichnięcia itd.
5. Ma ślady przemocy psychicznej – moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy związane z napięciem nerwowym itd., Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, ma niską samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię, nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.
6. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój, wzrost i wagę nieadekwatne do wieku, nie korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd. Karta stanowi ważny element w walce z przemocą w rodzinie, ponieważ dokumentuje sytuacje pokrzywdzonego ucznia i stanowi dowód w postępowaniu przygotowawczym i ewentualnej sprawie karnej o znęcanie się.
7. Rozpoznanie przemocy w rodzinie i wypełnienie „Niebieskiej Karty” to początek procesu wspierania ofiary przemocy.
8. Podejmowanie interwencji wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywające się na podstawie procedury „Niebieskiej karty” nie wymaga zgody ucznia dotkniętego przemocą.
9. Wszczęcie procedury na terenie Zespołu Placówek Oświatowych w Kozłowie następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska karta” – A w obecności ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie. Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa takiemu uczniowi.
REALIZACJA PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY” W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
1. „Niebieską Kartę” zakłada nauczyciel, który stwierdza, że w rodzinie ucznia dochodzi do przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskiej Karty” warto podjąć po konsultacjach oraz w porozumieniu z zespołem wychowawczym).
2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec niepełnoletniego ucznia, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem ucznia przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
5. Działania z udziałem ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności pedagoga szkolnego lub psychologa.
6. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta –B”.
7. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy niepełnoletniego ucznia, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie).
8. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego.
Załączniki do Rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 6 września 2023 r.
…………………………..
(miejscowość, data )
Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie 128
28-366 Małogoszcz
„NIEBIESKA KARTA – A” W ZWIĄZKU Z POWZIĘCIEM UZASADNIONEGO PODEJRZENIA STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ LUB W WYNIKU ZGŁOSZENIA PRZEZ ŚWIADKA PRZEMOCY DOMOWEJ USTALA SIĘ, CO NASTĘPUJE:
I. DANE OSOBY/OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
Dane |
Osoba 1 doznająca przemocy domowej |
Osoba 2 doznająca przemocy domowej |
Osoba 3 doznająca przemocy domowej |
Małoletni (TAK/NIE) |
|
|
|
Imię i nazwisko |
|
|
|
Imiona rodziców |
|
|
|
Wiek |
|
|
|
PESEL |
|
|
|
Nazwa i adres miejsca pracy/nazwa i adres placówki oświatowej do której uczęszcza małoletni |
|
|
|
Adres miejsca zamieszkania |
|||
Kod pocztowy |
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
Gmina |
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
|
Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania) |
|||
Kod pocztowy |
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
Gmina |
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj realizacji z osobą stosującą przemoc domową (np. żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść) |
II. LICZBA MAŁOLETNICH W ŚRODOWISKU DOMOWYM, W KTÓRYM PODEJRZEWA SIĘ STOSOWANIE PRZEMOCY DOMOWEJ
……………………………………………………………………………………………………………
III. DANE OSOBY/OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
Dane |
Osoba 1 stosująca przemoc domową |
Osoba 2 stosująca przemoc domową |
Małoletni (TAK/NIE) |
|
|
Imię i nazwisko |
|
|
Imiona rodziców |
|
|
Wiek |
|
|
PESEL |
|
|
Adres miejsca zamieszkania |
||
Kod pocztowy |
|
|
Miejscowość |
|
|
Gmina |
|
|
Województwo |
|
|
Ulica |
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania) |
||
Kod pocztowy |
|
|
Miejscowość |
|
|
Gmina |
|
|
Województwo |
|
|
Ulica |
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj realizacji z osobą stosującą przemoc domową (np. żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść) |
IV. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ ZACHOWYWAŁA SIĘ W NASTĘPUJĄCY SPOSÓB (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Osoby/formy przemocy domowej |
Osoba 1 stosująca przemoc |
Osoba 2 stosująca przemoc |
||||
Wobec osoby 1 doznającej przemocy |
Wobec osoby 2 doznającej przemocy |
Wobec osoby 3 doznającej przemocy |
Wobec osoby 1 doznającej przemocy |
Wobec osoby 2 doznającej przemocy |
Wobec osoby 3 doznającej przemocy |
|
Przemoc fizyczna (bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnienie, inne) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc psychiczna (izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie, inne) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc seksualna (zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc ekonomiczna (niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie i inne) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej (wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają, i inne) |
|
|
|
|
|
|
Inne (zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne) |
|
|
|
|
|
|
V. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ ODNIOSŁA USZKODZENIA CIAŁA? (TAK/NIE)
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
|
|
|
VI. CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM BYŁA W PRZESZŁOŚCI REALIZOWANA PROCEDURA „NIEBIESKIEJ KARTY”?
tak (kiedy? ........................gdzie? ....…......................)
nie
nie ustalono
VII. CZY W ŚRODOWISKU DOMOWYM AKTUALNIE JEST REALIZOWANA PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”?
tak
nie
nie ustalono
VIII. CZY OSOBA STOSUJĄCA PRZEMOC DOMOWĄ POSIADA BROŃ PALNĄ?
tak
nie
nie ustalono
IX. CZY OSOBA DOZNAJĄCA PRZEMOCY DOMOWEJ CZUJE SIĘ BEZPIECZNIE? (TAK/NIE)
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
|
|
|
X. ŚWIADKOWIE STOSOWANIA PRZEMOCY DOMOWEJ
ustalono – wypełnij tabelę
nie ustalono
Dane |
Świadek 1 |
Świadek 2 |
Świadek 3 |
Imię i nazwisko |
|
|
|
Wiek |
|
|
|
PESEL |
|
|
|
Adres miejsca zamieszkania |
|||
Kod pocztowy |
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
Gmina |
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj realizacji z osobą stosującą przemoc domową (np. żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść) |
XI. DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY STOSUJĄCEJ PRZEMOC DOMOWĄ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
DZIAŁANIE |
Osoba 1 stosująca przemoc |
Osoba 2 stosująca przemoc |
|
Badanie na zawartość alkoholu (wynik) |
|
|
|
Doprowadzenie do wytrzeźwienia |
|
|
|
Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych |
na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) na podstawie art. 244 ustawy z dni |
|
|
na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1375, z późn. zm.) |
|
|
|
Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej |
|
|
|
Powiadomienie organów ścigania |
|
|
|
Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na określoną w metrach odległość |
|
|
|
Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową |
|
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową |
|
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej |
|
|
|
Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskiej Karty” |
|
|
|
Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni |
|
|
|
Poinformowanie o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej |
|
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
XII. DZIAŁANIA INTERWENCYJNE PODJĘTE WOBEC OSOBY DOZNAJĄCEJ PRZEMOCY DOMOWEJ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
DZIAŁANIA |
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
Udzielono pomocy ambulatoryjnej |
|
|
|
Przyjęto na leczenie szpitalne |
|
|
|
Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała |
|
|
|
Zapewniono schronienie w placówce całodobowej |
|
|
|
Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia |
|
|
|
Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego |
|
|
|
Przekazanie formularza „Niebieska Karta – B” |
|
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
|
XIII. DODATKOWE INFORMACJE
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
XIV. WSZCZĘCIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY” NASTĄPIŁO PRZEZ (zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej |
|
Funkcjonariusza Policji Żołnierza Żandarmerii Wojskowej |
|
Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej |
|
Asystenta rodziny |
|
Nauczyciela |
|
Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego |
|
Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych |
|
Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej |
|
..................................................................................................................................................
imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby wypełniającej formularz „Niebieska Karta – A”
………………………………..……………………………………………………………
(data wpływu formularza,
podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego)
„NIEBIESKA KARTA – B”
INFORMACJA DLA OSÓB DOZNAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
CO TO JEST PROCEDURA „NIEBIESKIE KARTY”?
Są to różne działania podejmowane w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Celem procedury „Niebieskiej Karty” jest zatrzymanie przemocy domowej i udzielenie pomocy i wsparcia Tobie i Twoim najbliższym. Na skutek wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty” informacja dotycząca Twojej sytuacji zostanie przekazana do grupy diagnostyczno-pomocowej. Więcej informacji na temat dalszych działań uzyskasz podczas spotkania z członkami tej grupy, na które zostaniesz zaproszona/(y). W trakcie procedury członkowie grupy będą kontaktować się także z osobą, która przemoc stosuje.
CO TO JEST PRZEMOC DOMOWA?
Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienia lub krzywdę,
d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
KTO MOŻE BYĆ OSOBĄ DOZNAJĄCĄ PRZEMOCY DOMOWEJ?
a) małżonek, także w przypadku, gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione, oraz jego wstępni (np. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (np. dzieci, wnuki, prawnuki), rodzeństwo i ich małżonkowie,
b) wstępni i zstępni oraz ich małżonkowie,
c) rodzeństwo oraz ich wstępni, zstępni i ich małżonkowie,
d) osoba pozostająca w stosunku przysposobienia i jej małżonek oraz ich wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
e) osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
f) osoba wspólnie zamieszkująca i gospodarująca oraz jej wstępni, zstępni, rodzeństwo i ich małżonkowie,
g) osoba pozostająca obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania,
h) małoletni.
NAJCZĘSTSZE FORMY PRZEMOCY DOMOWEJ:
Przemoc fizyczna: bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne.
Przemoc psychiczna: izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne. Przemoc seksualna: zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne. Przemoc ekonomiczna: niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie i inne.
Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej: wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby
w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie
w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają i inne.
Inny rodzaj zachowań: zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne.
WAŻNE
Prawo zabrania stosowania przemocy i krzywdzenia swoich bliskich. Jeżeli Ty lub ktoś z Twoich bliskich jest osobą doznającą przemocy domowej, nie wstydź się prosić o pomoc. Wezwij Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. Prawo stoi po Twojej stronie!
Masz prawo do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy domowej do Prokuratury, Policji lub Żandarmerii Wojskowej.
Możesz także zwrócić się po pomoc do podmiotów i organizacji realizujących działania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej. Pomogą Ci:
· Ośrodki pomocy społecznej – w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
· Powiatowe centra pomocy rodzinie – w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym lub udzielą informacji na temat instytucji lokalnie działających w tym zakresie w Twojej miejscowości.
· Ośrodki interwencji kryzysowej i Ośrodki wsparcia – zapewniając schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, udzielą Ci pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.
· Specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej – zapewniając bezpłatne całodobowe schronienie Tobie i Twoim bliskim, gdy doznajesz przemocy domowej, oraz udzielą Ci kompleksowej, specjalistycznej pomocy w zakresie interwencyjnym, terapeutyczno-wspomagającym oraz potrzeb bytowych.
· Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem – zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną, psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
· Sądy opiekuńcze – w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
· Placówki ochrony zdrowia – np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
· Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych – podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
· Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej – w zakresie uzyskania pomocy prawnej.
WYKAZ PLACÓWEK FUNKCJONUJĄCYCH NA TWOIM TERENIE, UDZIELAJĄCYCH POMOCY I WSPARCIA OSOBOM DOZNAJĄCYM PRZEMOCY DOMOWEJ
Uwaga: (dane wprowadza zespół interdyscyplinarny):
|
Nazwa instytucji/organizacji |
Adres instytucji/organizacji |
Telefon |
Adres e-mail |
|
|
1 |
Zespół Interdyscyplinarny przy Ośrodku Pomocy Społecznej |
28-366 Małogoszcz ul. Jaszowskiego 3a / 12 |
41 385 53 86 |
malogoszcz_mgops@poczta.onet.pl |
|
|
2 |
Punkt Informacyjno - Konsultacyjny przy MGOPS w Małogoszczu |
ul. Jaszowskiego 3 28-366 Małogoszcz |
41 385 53 86 |
|
zasięg działalności: gmina |
|
3 |
Punkt Konsultacyjno-Informacyjny ds. Uzależnień w Jędrzejowie |
28-300 Jędrzejów, ul. 11-go Listopada 26 (II piętro) |
663 347 448 |
--------- |
|
|
4 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Jędrzejowie |
28-300 Jędrzejów |
41 3863600 |
--------- |
|
MOŻESZ ZADZWONIĆ DO:
· Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" tel. 800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 18.00 –22.00 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 18.00 –22.00 w języku rosyjskim.
· Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 17.00 –21.00) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18.00 –22.00).
· Poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info. Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – konsultanci posługują się językiem migowym.
· Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
· Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9.30 do 15.30, od godz. 15.30 do 9.30 włączony jest automat)
Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole placówek Oświatowych w Kozłowie
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania |
Tak |
Nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole? |
|
|
2. |
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie |
|
|
3. |
Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia? |
|
|
4. |
Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia? |
|
|
5. |
Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika? |
|
|
6. |
Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w Szkole „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli poniżej) |
|
|
7. |
Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów? |
|
|
JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW ODPOWIEDZIAŁEŚ TAK |
NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone? |
NAPISZ: Jakie działania podjąłeś? |
NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów? |
Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania |
Tak |
Nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole? |
|
|
2. |
Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc? |
|
|
3. |
Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy |
|
|
4. |
Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?) |
|
|
5. |
Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji? |
|
|
Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
.
........................................................................
(miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE OPIEKUNA MAŁOLETNIEGO O ZAPOZNANIU SIĘ Z OBOWIĄZUJĄCYMI STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
W KOZŁOWIE
Ja, ................................................................................................ oświadczam, że zapoznałam/em się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” stosowanymi w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie.
.........................................................................
(Podpis)
Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki, które gwarantują, że małoletni w Szkole są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników, wolontariuszy a co więcej i rówieśników. Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie „Standardy Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.
1. Szkoła posiada dokument „Standardy Ochrony Małoletnich”.
2. W dokumencie Standardów przed krzywdzeniem zapisane są:
1) procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, personelu Szkoły oraz rówieśników;
2) zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego które określają sposób jego utrwalania i udostępniania;
3) zasady dostępu małoletniego do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami;
4) zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły - małoletni, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z małoletnim.
3. Cały personel Szkoły, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
4. Zapisy zawarte w dokumencie „Standardów Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich pracowników Szkoły, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.
5. Dyrekcja Szkoły wyznaczyła osobę (osoby) odpowiedzialną (odpowiedzialne) za monitoring realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i jej rola oraz zadania są jasno określone.
6. W Szkole jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.
Załącznik nr 9 do Standardów Ochrony Małoletnich
w Zespole Placówek Oświatowych w Kozłowie
IDENTYFIKACJA POTRZEB INFORMACYJNYCH I SZKOLENIOWYCH
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W KOZŁOWIE
Obszar |
Adresat (np. nauczyciele, wychowawcy, psycholog, pedagog, rodzice) |
Realizacja (np. szkolenie wewnętrzne, e-learning, szkolenie zewnętrzne, pogadanka) |
Zasoby |
Podstawowa wiedza dotycząca praw dzieci oraz ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem Identyfikacja ryzyka krzywdzenia; interwencja prawna |
|
|
|
Rozpoznawanie symptomów krzywdzenia |
|
|
|
Formy pomocy dzieciom krzywdzonym |
|
|
|
Narzędzia edukacji dzieci |
|
|
|
Zagrożenia dzieci w Internecie |
|
|
|
Wychowanie bez przemocy |
|
|
|
Przemoc rówieśnicza |
|
|
|