,,Moje przedszkole to mój drugi dom, bo stawia na moje szczęśliwe dzieciństwo i na mój wszechstronny rozwój".

Statut

I .  POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

Podstawę prawną niniejszego statutu stanowią:

1. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526).

2. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).

3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).

4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949)

5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj: Dz. U. z 2023 poz. 984).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2019, poz. 502).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przeszkolonego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U.2017, poz.356).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2022, poz. 1594).

§ 2

1. Organem prowadzącym jest Gmina Małogoszcz  znajdująca  się w miejscowości Małogoszcz ul. Jaszowskiego 3a.

2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty.

 

§ 3

1. Przedszkole zajmuje budynek pod numerem 1.

2. Przedszkole nosi nazwę Zespół Placówek Oświatowych w Kozłowie  Przedszkole Publiczne. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu.

3. Przedszkole jest trzyoddziałowe.

 

§ 4

1. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący przedszkole na wniosek dyrektora przedszkola, rady rodziców z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wynosi dla ZPO w Kozłowie  Przedszkole Publiczne  9 godzin dziennie.

2. Przerwy w pracy ustala corocznie organ prowadzący na wniosek Dyrektora przedszkola i Rady Pedagogicznej.

3. Nauczanie i wychowanie jest bezpłatne w zakresie podstawy programowej (5 godzin dziennie), odpłatnie ponad podstawę programową w wymiarze 3 godzin dziennie. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od  730- 1230.

a)  rodzice dzieci 6 letnich nie ponoszą opłat za dodatkową godzinę ponad podstawę programową,

b)  z aktualnie obowiązującą uchwałą Rady Miejskiej w Małogoszczu wysokość opłaty  ponad podstawę programową wynosi 1zł za godzinę korzystania z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do 5 lat,

c) zakres ww. świadczeń obejmuje: organizację gier i zabaw dydaktycznych wspomagających rozwój umysłowy dziecka; gier i zabaw badawczych rozwijających zainteresowania otaczającym światem; zajęć rozwijających uzdolnienia dzieci; gier   i zabaw ruchowych wspomagających rozwój ruchowy dziecka; zabaw wspomagających rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.

4. Nabór dzieci do przedszkola przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

5. Przedszkole prowadzi działalność żywieniową w postaci 2 posiłków, z których  korzystają wszystkie dzieci:

a) posiłki przygotowywane są w ZPO w Kozłowie Szkoła Podstawowa

b) przedszkole zapewnia 3 posiłek dzieciom, które zostają  na 9 godziny

6. Zasady odpłatności za wyżywienie dzieci ustala organ prowadzący w porozumieniu z Dyrektorem, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców. Ustalone zasady obowiązują wszystkie dzieci korzystające z wyżywienia.

a)  zasady odpłatności za wyżywienie pracowników przedszkola regulują odrębne przepisy.

7.  W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku roku szkolnego.

 

II. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

§ 5

1. Celem przedszkola jest w szczególności:

a) realizacja wychowania przedszkolnego rozumianego jako wsparcie całościowego rozwoju dziecka, realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania- uczenia się, co ma umożliwić dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna, w efekcie którego dziecko ma osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji;

b) zapewnienie wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;

c) kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny dzieciom w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;

d) rozwijanie zainteresowań dzieci;

e) upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych podstaw proekologicznych;

f) rozwijanie wśród dzieci postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności

g) kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, regionalnej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji

stworzenie warunków integracji dzieci niepełnosprawnych z rówieśnikami poprzez pełne włączanie ich różne formy życia społecznego na równi z innymi,

h) stworzenie w przedszkolu warunków kształcenia wychowania i opieki, w których dzieci czują się bezpiecznie rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych;

i) stworzenie w przedszkolu warunków kształcenia wychowania i opieki, w których dzieci czują się bezpiecznie.

j) rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

2. Zadaniem przedszkola jest:

a) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;

b) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

c) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności  korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

d) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom  rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszym lub przyspieszony;

e) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem  indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

f) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby  tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

g) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym  bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

h) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz

dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

i) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

j) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację

otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

k) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację

elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

l) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających  rozwój tożsamości dziecka;

ł) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

m) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

n) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

o) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;

p) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

r) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez przedszkole poza nim, na zasadach określonych w § 5 a w zakresie zadań nauczycieli

w § 23 pkt 10;

s) upowszechnianie wśród dzieci wiedzy o bezpieczeństwie,

t) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania;

u) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadach określonych w § 7;

w) organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych na zasadach określonych w  § 7,

z) umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, religijnej w szczególności poprzez organizację zajęć religii lub etyki na zasadach określonych w § 5,

3. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie

dotyczy:

a) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z   niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

b) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze  względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z  indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.

4. Cele i zadania przedszkola przygotowujące dziecko do podjęcia nauki w szkole

realizowane są we wszystkich obszarach  działalności edukacyjnej:

a) fizyczny obszar rozwoju dziecka;

b) emocjonalny obszar rozwoju dziecka;

c) społeczny obszar rozwoju dziecka;

d) poznawczy obszar rozwoju dziecka.

5. Przedszkole realizuje cele i zadania  poprzez:

a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą;

b) swobodną zabawę;

c) zajęcia kierowane i niekierowane;

d) zabawy ruchowe;

e) diagnozę i obserwację;

f) zajęcia na świeżym powietrzu, spacery, wycieczki;

g) zajęcia i zabawy przygotowujące dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym;

h) czynności samoobsługowe;

i) uroczystości przedszkolne;

j) zajęcia rewalidacyjne;

k) zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;

l) informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka,  zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;

ł) informacje, konsultacje dla rodziców w zakresie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole;

m) zajęcia z religii.

6. Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą działania wychowawcze

rodziców poprzez:

a) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;

b) informowanie o sukcesach i kłopotach dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają;

c) uzgadnianie z rodzicami kierunku i zakresu działań;

d) informowanie o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu;

e) zapoznawanie z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka zawartych tam wiadomości i umiejętności.

7. Przedszkole w którym każde dziecko ma jednakowe warunki rozwoju i takie same szanse odnoszenia sukcesów, ponieważ nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, natomiast  w przypadku dzieci niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności stosownie do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychicznego.

8. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka poprzez:

a) usamodzielnianie dziecka, które pozwoli mu na zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb niezależnie od osób dorosłych, a w przypadku dzieci wolniej rozwijających  się lub niepełnosprawnych opanowanie przez nie sposobów sygnalizowania swoich potrzeb otoczeniu i aktywnego poszukiwania pomocy innych dzieci lub dorosłych;

b) opanowywanie różnorodnych umiejętności, zdobywanie wiedzy, co umożliwi

dziecku lepsze rozumienie otaczającego je świata i bardziej sprawne w nim działanie;

c) rozwijanie gotowości do współdziałania z innymi  dziećmi w różnym wieku oraz osobami dorosłymi w realizacji swoich celów;

d) wzmacnianie w dziecku postawy twórczej, jego fantazji, pomysłowości;

e) rozwijanie w dziecku wrażliwości na potrzeby innych ludzi, do kierowania się

w swoim działaniu nie tylko własnymi potrzebami, ale także wymogami sytuacji czy potrzebami drugiego człowieka;

f) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, które wymaga dostosowania treści, metod, organizacji pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej do potrzeb i możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym;

g) stosowanie różnych metod:

  (-) ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, elementy metody K. Orffa, A.  i K. Kniessów, R. Labana,

  (-) pedagogiki zabawy,

  (-) opowieści ruchowej,

h) korzystaniu z różnorodnych form pracy:

  (-) z całą grupą,

  (-) zespołową,

  (-) indywidualną.

9.  Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.

10.  Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w koncepcji pracy przedszkola, rocznym planie pracy przedszkola oraz planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych, rocznym planie nadzoru pedagogicznego.

11. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.

 

§ 6

1. Przedszkole zapewnia możliwość wczesnego eliminowania defektów rozwoju zdrowotnego dzieci poprzez organizowanie zajęć ruchowych, gier i zabaw  rozwijających sprawność fizyczną dzieci .

2. Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc poprzez:

a) uczestniczenie w pracach zespołu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

b) udzielanie nauczycielom pomocy w tworzeniu programów lub planów mających na celu wspieranie rozwoju dziecka, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczo- dydaktycznych.

3. Przedszkole obejmuje indywidualnym nauczaniem dzieci, w stosunku do których Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna orzekła taką formę wychowania i kształcenia.

4. Problemy wychowawcze rozpoznawane są w toku obserwacji wstępnej.

5. Zadania i działania wychowawczo-profilaktyczne są systematycznie planowane w miesięcznych planach pracy nauczycieli poszczególnych grup.

6. Zakres problemów wychowawczych w przedszkolu dotyczy:

a) zachowań agresywnych,

b) konfliktów w grupie,

c) lekceważenia zasad postępowania w grupie,

d) nieśmiałości dzieci ,

e) naśladowania przez dzieci zachowań dorosłych.

7. Zadania wychowawczo-profilaktyczne realizowane są poprzez:

a) rozmowy i pogadanki,

b)zajęcia metodami aktywnymi,

c) zabawy integracyjne,

d) zajęcia z udziałem policjanta, logopedy, psychologa, pedagoga, 

e) grupowe „Dziecięce kodeksy zachowań i Systemy Kar i Nagród”, 

f) samoocenę.

8. Przedszkole współpracuje z instytucjami  wspomagającymi rodziców i nauczycieli w eliminowaniu problemów wychowawczych:

a) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,

b) Policją,

c) Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Małogoszczu,

d) Parafią Rzymsko-Katolicką w Kozłowie,

e) Domem Kultury w Małogoszczu.

9. Systematyczna analiza problemów wychowawczych i podejmowane działania znajdują potwierdzenie w dokumentacji nauczyciela.

 

§ 7

1. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze wobec swoich wychowanków
w następujący sposób:

a) w czasie zajęć w przedszkolu nauczyciele sprawujący opiekę wychowawczą nad dziećmi w pełni ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu;

b) w czasie zajęć poza przedszkolem dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub osobę przez nich upoważnioną zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć poza przedszkolem;

c) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;

d) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż;

e) dzieci dojeżdżające odbierane są z autobusu i odprowadzane do autobusu po skończonych zajęciach przez osobę wyznaczoną przez dyrektora;

f) na zajęcia poza terenem przedszkola zapewnia się opiekę dorosłych w liczbie:

  (-) 1 opiekunka na 15 dzieci - podczas spacerów poza terenem przedszkola,

  (-) 1 opiekunka na 10 dzieci - podczas wyjazdów autokarowych na wycieczki;

g) włącza pracowników obsługi w bieżącą opiekę w poszczególnych grupach wiekowych podczas spacerów i wycieczek.

2. Przedszkole umożliwia udzielenie pomocy materialnej dzieciom znajdującym się
w trudnej sytuacji losowej, środowiskowej przez:

a) zabieganie o pomoc ze środków finansowych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Rady Rodziców.

3. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na:

a) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;

b) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka  i czynników  środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym;

c) potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczna wynika z:

  (-) niepełnosprawności,

  (-) niedostosowania społecznego,

  (-) zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

  (-) zaburzeń zachowania lub emocji,

  (-) szczególnych uzdolnień,

  (-) deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,

  (-) choroby przewlekłej,

  (-) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

  (-) niepowodzeń edukacyjnych,

  (-) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego

rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami

środowiskowymi,

  (-) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze

zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym

kształceniem za granicą.

4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne,

i nieodpłatne.

5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje Dyrektor w formie:

a) zajęć specjalistycznych dla wychowanków:

  (-) korekcyjno-kompensacyjnych,

  (-) logopedycznych,

  (-) socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym

b) zajęć rozwijających uzdolnienia,

c) porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców wychowanków i nauczycieli,

d) zindywidualizowanej ścieżki.

6. Pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielają:

a) prowadzący z dzieckiem zajęcia nauczyciele,

b) specjaliści (w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, terapeuci pedagogiczni) we współpracy z:

  (-) rodzicami dzieci,

  (-) poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

  (-) placówkami doskonalenia nauczycieli,

  (-) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,

  (-) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami

działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:

a) rodziców dziecka,

b) nauczyciela,

c) pomocy nauczyciela,

d) poradni psychologiczno-pedagogicznej,

e) dyrektora przedszkola

f) pracownika socjalnego,

g) asystenta rodziny,

h) kuratora sądowego,

i) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

8. Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.

9. Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenie dokumentacji
w tym zakresie określają odrębne przepisy.

10. Dzieci niepełnosprawne i przewlekle chore mogą być przyjęte do oddziału ogólnodostępnego.

11. W przedszkolu tworzy się zespół wspomagający do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologicznej dziecku, składający się w zależności od potrzeb
nauczycieli oraz specjalistów:

a)   dla dzieci mających orzeczenie poradni psychologiczno– pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub opinię poradni psychologiczno
- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej i zapewnia się dzieciom:

  (-) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu,

  (-) odpowiednie warunki do nauki i środki dydaktyczne wspomagające proces edukacji w miarę możliwości finansowych przedszkola,

  (-) realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do 
indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych
z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

  (-) indywidualne zajęcia specjalistyczne wspomagające proces edukacji w wymiarze określonym przez organ prowadzący,

  (-) integrację ze środowiskiem rówieśniczym,

b)  dla dzieci które nie mają orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 13a

(wobec których dokonano indywidualnego rozpoznania na terenie przedszkola w tym dla dzieci szczególnie uzdolnionych).

12. Do zadań zespołu należy:

a) ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia (rozpoznanie potrzeb);

b) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.

13. Gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zespół:

a) dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania;

b) opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;

c) nie rzadziej niż raz w roku szkolnym dokonuje oceny efektywności udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

d) w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.

14. W przypadku pozostałych dzieci zespół:

a) zakłada i prowadzi Kartę indywidualnych potrzeb dziecka;

b) opracowuje dla dziecka (dzieci) o jednorodnych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych Plan Działań Wspierających;

c) dokonuje oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po zakończeniu jej udzielania.

15. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej niż dwa razy w roku.

 

§ 8

1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału.

2. Każdy nauczyciel prowadzi swój oddział przez cały okres pobytu dziecka
w przedszkolu.

3. Zmiany wychowawcy grupy Dyrektor może dokonać w szczególnie uzasadnionych przypadkach:

a) odejście nauczyciela na urlop zdrowotny, bezpłatny, macierzyński,

b) przejście na emeryturę;

c) przesunięcia służbowego z powodu złego wywiązywania się z obowiązków wychowawcy na wniosek rodziców uchwalony na ogólnym zebraniu w obecności 2/3 ogółu rodziców danej grupy. W ciągu 14 dni dyrektor ma obowiązek poinformować zainteresowane strony o postępowaniu w tej sprawie.

4. Dyrektor przedszkola zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w  odrębnych przepisach.

5. Dyrektor przedszkola dostosowuje czas pracy przedszkola do zgłaszanych potrzeb i postulatów rodziców.

6. Dyrektor przedszkola umożliwia rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu przedszkola.


III.  ORGANY PRZEDSZKOLA

 

§ 9

1. Organami przedszkola są:

a) Dyrektor Przedszkola,

b) Rada Pedagogiczna,

c) Rada Rodziców,

2. Każdy z organów przedszkola ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w ustawie i szczegółowo w niniejszym statucie.

3. Informacje bieżące pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola wymieniane są bezpośrednio na spotkaniach dyrektora z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz poprzez zeszyt zarządzeń.

4. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

 

IV. DYREKTOR

 

§ 10

1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.

2. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz.

3. Sprawuje nadzór pedagogiczny określony w odrębnych przepisach,
a w szczególności:

a) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, przedstawia
go radzie pedagogicznej do dnia 15 września roku szkolnego, którego plan dotyczy;

b) gromadzi informacje o pracy nauczyciela w celu dokonania oceny pracy;

c) uwzględnia kontrolę, diagnozę i wspomaganie nauczycieli w realizacji ich

zadań;

d) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa a w szczególności prawidłowe prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli dotyczącej działań wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej i innych działań statutowych.

4. Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działanie prozdrowotne.

5. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

6. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjno-finansową i gospodarczą obsługę przedszkola.

7. Prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie.

8. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

9. Dyrektor decyduje w sprawach:

a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,

c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i  innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.

10.  Dyrektor przedszkola współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

11.  Opracowuje zakres obowiązków nauczycieli i innych pracowników.

12.  Dyrektor przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje  
o działalności przedszkola.

13.  Dyrektor odpowiada za:

a)   zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (zgodnie przepisami kodeksu pracy, przepisami BHP i ppoż), organizowanie szkoleń BHP dla pracowników i kierowanie ich na badania wstępne, kontrolne i okresowe,

b)   ułatwianie pracownikom podnoszenie  kwalifikacji zawodowych,

c)   wywieranie pozytywnego wpływu na kształtujące się w przedszkolu zasady

współżycia społecznego,

d) organizowanie (na życzenie rodziców) nauki religii w przedszkolu,

e) powiadamianie właściwych dyrektorów szkół o spełnianiu przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,

f) organizowanie, w porozumieniu z organem prowadzącym, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, jeżeli stan zdrowia uniemożliwia  lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola,

g) wykonywanie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli,

h)   organizowaniem pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wyznaczenie spośród nauczycieli osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku w przedszkolu,

i) informowanie na piśmie rodziców dziecka o ustalonych formach, sposobach
i okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin,
w którym poszczególne formy będą realizowane,

j)   realizację zaleceń wynikających o potrzebie kształcenia specjalnego.

14.  Dyrektor przedszkola  po zasięgnięciu  opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza

do użytku zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego oraz przedszkolny zestaw programów.

15. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

16. W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel

przedszkola, wyznaczony przez Organ Prowadzący.

17. Dyrektor rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia według określonej procedury.

18. Dyrektor współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.

19. Dyrektor odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia  o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.

20. Dyrektor stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

 

V. RADA PEDAGOGICZNA

 

§ 11

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni

w przedszkolu.

3. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu oraz przedstawia propozycję jego zmian.

4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola, który przygotowuje i prowadzi zebrania rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie uczestników zebrania zgodnie z regulaminem rady.

5. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora przedszkola, organu prowadzącego  przedszkole  albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej

6. W zebraniach rady mogą także uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą rady lub na jej wniosek z głosem doradczym min. rady przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

7. Zebrania plenarne rady są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym półroczu  po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.

8. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

9. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów

w obecności 2/3 jej członków.

10. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania tajemnicy spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dziecka, rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

11. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji Dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w przedszkolu.

12. W ciągu 14 dni organ prowadzący ma obowiązek poinformować zainteresowane strony o postępowaniu w tej sprawie.

13. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

b) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych
po zaopiniowaniu ich projektów przez  Radę Rodziców,

c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślania z listy dzieci przyjętych,

e) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.

14. Rada Pedagogiczna opiniuje:

a) tygodniowy rozkład zajęć,

b) projekt planu finansowego,

c) propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac lub zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

d) wnioski Dyrektora o nagrody dla nauczycieli i pracowników przedszkola,

e) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

f) powierzenie stanowiska dyrektora wskazanego bez konkursu,

g) uchylenie powierzenia stanowiska dyrektora,

h) pracę dyrektora do dokonania oceny jego pracy,

i) dopuszczenie do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela  lub zespół nauczycieli zestawu programów wychowania przedszkolnego,

j) prowadzenie dodatkowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego.

15. Rada Pedagogiczna dokonuje delegowania  nauczyciela  do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.

16. Rada Pedagogiczna wnioskuje o ustalenie ramowego rozkładu dnia w przedszkolu.

17. Rada Pedagogiczna dokonuje wyboru przedstawiciela rady do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela  od oceny pracy.

 

VI. RADA RODZICÓW

 

§ 12

1. Rada Rodziców współpracuje z organami przedszkola w zakresie realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych przedszkola.

2. Rada Rodziców wybierana jest przez ogół rodziców na pierwszym zebraniu
w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach. W  skład  Rady Rodziców wchodzi jeden przedstawiciel z każdego oddziału.

3. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

4. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia
i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania na tym rachunku są osoby posiadające pisemne upoważnienia udzielone przez radę rodziców.

5. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin Rady Rodziców.

6. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola:

a) uchwala wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,

b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców.

7. Do kompetencji Rady Rodziców należy uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:

a) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,

b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora.

8. Podjęcie działalności w przedszkolu przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody Dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.

9. Rada Rodziców przyjmuje do wiadomości plan nadzoru pedagogicznego oraz

informację o realizacji planu nadzoru pedagogicznego

10. Rada Rodziców w porozumieniu z Dyrektorem może ustalić szczegółową listę

produktów do stosowania w ramach żywienia zbiorowego.

 

§ 13

1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:

a) znajomości zadań wychowawczo-dydaktycznych,

b) uzyskiwaniu rzetelnej informacji o rozwoju swojego dziecka od nauczyciela
i Dyrektora przedszkola,

c) okazywania im pomocy ze strony wychowawcy w ich działaniach wychowawczych,

d) wnioskowania o organizację nauczania religii,

e) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,

f) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny,

g) zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale oraz zadaniami wynikającymi z koncepcji pracy przedszkola i planami pracy w danym oddziale.

2. Formy współdziałania z rodzicami:

a) rozmowy indywidualne,

b) zebrania ogólne,

c) zebrania grupowe,

d) zajęcia otwarte,

e) spotkania z rodzicami z okazji świąt okolicznościowych obchodzonych
    w przedszkolu,

f) nawiązywanie kontaktów z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, spotkania
z pracownikami tej placówki (logopeda, psycholog),

g) podnoszenie kultury pedagogicznej- spotkania z zaproszonymi gośćmi (pedagog, psycholog, lekarz),

h) pogadanki, dyskusje, wyświetlanie filmów na temat życia w rodzinie,

i) wystawki prac dziecięcych.

3. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

a)   przestrzeganie niniejszego statutu,

b)   respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców,

c)   przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola (osobiście lub przez upoważnioną osobę),

d)   terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

4. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące  - nie mogą przebywać

w grupie z dziećmi zdrowymi. Nauczyciel ma prawo nie przyjąć chorego dziecka.

a) w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do jego odebrania,

b) nauczyciele nie mają prawa podawać dzieciom żadnych lekarstw,

c) w uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole powiadamia rodziców i za porozumieniem z nimi wzywa pogotowie. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (opiekunów prawnych) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku,

d) rodzice przekazują Dyrektorowi uznane przez nich za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.

e) w przypadkach spornych dotyczących zdrowia dziecka (po dłuższej nieobecności
w przedszkolu) rodzice są zobowiązani przedstawić zaświadczenie lekarskie stwierdzające, że dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola.

5. W przypadku wyjazdu obydwojga rodziców za granicę, na okres powyżej 3 miesięcy, są oni zobowiązani do wcześniejszego poinformowanie Dyrektora o osobie czasowo sprawującej opiekę nad dzieckiem.

6. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola oraz zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia przedszkolne.

7. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.

8. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci:

a)   rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają je z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu,

b)  rodzice mogą pisemnie upoważnić do przyprowadzania i odbierania dziecka osobę pełnoletnią, która zapewnia dziecku pełne bezpieczeństwo,

c) upoważnienie należy złożyć na początku roku szkolnego, zawiera ono:

  (-) imiona i nazwiska rodziców (osoby upoważnionej), numery telefonów kontaktowych,

  (-) zgodę rodziców na przetwarzanie danych osobowych przez Dyrektora przedszkola  w celach związanych z zapewnieniem dziecku bezpieczeństwa (zgodnie z ustawą
o ochronie danych osobowych),

  (-) datę i podpis rodziców,

  (-) potwierdzenia złożenia oświadczenia w obecności Dyrektora przedszkola,

d)   osoba odbierająca dziecko z przedszkola nie może być pod wpływem

alkoholu lub środków odurzających,

e)  dzieci przyprowadzane są do budynku przedszkola i przekazane pod opiekę nauczycielowi,

f)   dzieci odbierane są przez rodziców bezpośrednio od pomocy nauczyciela,

g)  życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jedno z rodziców może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego życzenia stosownym orzeczeniem sądowym,

h)  w razie wątpliwości i w sytuacjach spornych nauczyciel dzwoni na policję.

9. Współdziałanie organów przedszkola:

a) każdy z organów działa w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak,
aby przede wszystkim:

  (-) gwarantowały każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji,

  (-) zapewniały bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,

planowanych i podejmowanych działań lub decyzji,

b) bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych
i planowanych działaniach umożliwiają:

  (-)  zebrania z ogółem rodziców i personelem pedagogicznym,

  (-) zapraszanie na posiedzenia Rady Pedagogicznej przedstawicieli rodziców,

  (-) zapraszanie na spotkania Rady Rodziców Dyrektora lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej,

  (-) umieszczanie informacji i ogłoszeń w kąciku dla rodziców,

c)  Dyrektor ma prawo wglądu do uchwał Rady Rodziców.

10. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

a)   Dyrektor i Rada Pedagogiczna powinni dążyć do polubownego rozwiązywania sporu w toku:

  (-) indywidualnych rozmów,

  (-) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwoływanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej - w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku,

  (-) nadzwyczajnych posiedzeń Rady Pedagogicznej zwołanych na wniosek dyrektora lub Rady Pedagogicznej z udziałem przedstawiciela organu prowadzącego lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

b) w przypadku sporów o roszczenia wynikające ze stosunku pracy mają zastosowanie  przepisy Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela,

c) Dyrektor,  Rada  Pedagogiczna  i  Rada   Rodziców  dążą  do polubownego załatwiania sporu w toku:

- indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami,

- indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami (z udziałem dyrektora),

- indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami,

- zebrania z rodzicami zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora   w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola,

-  zebrania z rodzicami (z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny) zwoływanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu miesiąca od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

d) W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu Rada Rodziców (rodzic)  ma  prawo  zwrócić  się  do organu   sprawującego    nadzór    pedagogiczny    w     zakresie    działalności dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej,

- do organu prowadzącego – w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

 

VII.  ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

§ 14

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

2. Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności za korzystanie
z wyżywienia przez pracowników ustala organ prowadzący odrębną uchwałą.

3. Przedszkole nie pobiera opłat od rodziców z tytułu udostępniania gromadzonych informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących dzieci, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.

4. W ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego prowadzone są zajęcia języka obcego nowożytnego.

 

§ 15

1. Szczegółową organizację wychowania i opieki  w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora do 21 kwietnia.

2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący przedszkole  po zaopiniowaniu przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

3. Arkusz organizacyjny przedszkola zawiera w szczególności liczbę oddziałów, liczbę dzieci, liczbę nauczycieli w podziale na stopnie awansu zawodowego, czas pracy oddziałów, liczbę pracowników przedszkola, ogólną liczbę godzin pracy poszczególnych pracowników i zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu.

 

§ 16

1. Do przedszkola  przyjmowane są wszystkie dzieci 6 letnie mające obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Dzieci 3,4,5 letnie mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.

a) w szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać

dziecko, które ukończyło 2,5 roku.

2. Do przedszkola może być przyjęte każde dziecko w wieku 3-6 lat po uprzednim wypełnieniu „Wniosku o przyjęcie dziecka do publicznego przedszkola/oddziału przedszkolnego przez rodziców /prawnych opiekunów/”,

a) rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola, które będą kontynuować pobyt
w przedszkolu składają deklarację o kontynuacji wychowania przedszkolnego,

b) dyrektor przedszkola po uwzględnieniu deklaracji rodziców o kontynuacji wychowania przedszkolnego organizuje postępowania rekrutacyjne na wolne miejsca,

c) postępowanie rekrutacyjne w przedszkolu przeprowadza Komisja Rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola w oparciu o zarządzenie Burmistrza Miasta
i Gminy Małogoszcz w sytuacji, gdy liczba zgłoszonych wniosków przekroczy liczbę wolnych miejsc.

3. Dzieci mogą być przyjmowane w trakcie roku szkolnego, jeżeli są wolne miejsca.

§ 17

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, którym stwarza się sytuacje i okoliczności pozwalające na kształtowanie aktywności edukacyjnej i przygotowanie ich do systematycznej nauki w szkole.

 

§ 18

1. Przedszkole dysponuje trzema oddziałami przedszkolnymi (w tym jeden oddział w szkole podstawowej).

2. Liczba  dzieci w oddziałach:

- w szkole podstawowej nie może przekraczać 25,

- w przedszkolu w  sali na parterze 17,

- w przedszkolu w  sali na piętrze 18.

2. W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków nie może przekroczyć 20, w tym 5 niepełnosprawnych:

a) ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych (w oddziale integracyjnym) dyrektor może zatrudnić pomoc nauczyciela po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu
orzeczenia z Poradni  Psychologiczno – Pedagogicznej określającego  ich poziom 

rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia.

4. Dyrektor przedszkola na podstawie zaleceń zespołu §7 pkt 14 ustala dla dziecka (dzieci) formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.

5. Do poszczególnych grup przydziela się dzieci na podstawie daty urodzenia.

6. W przypadku, gdy kilkoro dzieci osiągnęło ten sam wiek (ma tą samą datę urodzenia) lecz z powodu ograniczenia liczbowego grup nie mogą zostać przydzielone do tej samej grupy, o przydziale w każdym indywidualnym przypadku decyduje Dyrektor i Rada Pedagogiczna mając  zawsze na uwadze dobro dziecka.

a) jeżeli po dokonaniu naboru istnieje możliwość utworzenia w nowym roku szkolnym grupy jednorodnej wiekowo wówczas dzieci przydzielone są do swojej grupy wiekowej,

b) jeżeli po dokonaniu naboru nie można zorganizować grup jednorodnych wiekowo dzieci są łączone w grupy zbliżone wiekowo, stosując zasadę, że podziału na grupy dokonuje się zaczynając od grupy dzieci 6 - letnich, realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego,

c) jeżeli 6 - latków jest więcej niż 25 to do grupy młodszej przechodzą dzieci, które
w przedszkolu są pierwszy rok, gdy nadal sytuacja nie jest rozstrzygnięta to wówczas decyduje data urodzenia tzn. dziecko starsze rocznikowo zostaje w grupie 6- latków,

d) jeżeli dzieci 6- letnich jest mniej niż 25, wtedy z młodszej grupy w pierwszej kolejności przechodzą dzieci  5- letnie, które kontynuują wychowanie przedszkolne, jeśli  nadal sytuacja nie jest rozstrzygnięta wówczas decyduje data urodzenia  tzn. przechodzi dziecko starsze,

e) analogiczne postępowanie jest w stosunku do  dzieci 5,4,3 letnich.

7. Liczba dzieci w oddziale może być zwiększona o nie więcej  niż 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy.

 

§ 19

1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu zgodnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego:

a) nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego,

b) wybrany program wychowania przedszkolnego nauczyciel przedstawia Radzie Pedagogicznej,

c) Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku w przedszkolu, przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli odpowiednio program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania,

d) Dyrektor podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw programów wychowania przedszkolnego, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,

e) przedszkolny zestaw programów nauczania, obowiązuje przez cykl edukacyjny,

f) nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego,

g) program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku
w przedszkolu jeżeli stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i zawiera:

  (-) szczegółowe cele wychowania i kształcenia,

  (-) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

  (-) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,

(-) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.

2. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez  Dyrektora  na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców, który zawiera:

a) czas przyprowadzania i odbierania dzieci, godziny posiłków, czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.

3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci, poprzez tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.

4. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki   w przedszkolu trwa 60 minut.

5. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć z  języka obcego, zajęć rewalidacyjnych, rytmiki i zajęć umuzykalniających powinien wynosić:

a) z dziećmi w wieku 3-4-lat -  około 15 minut,

b) z dziećmi w wieku 5-6-latków -  około 30 minut.

6. W przedszkolu prowadzone są bezpłatne zajęcia dodatkowe. Ich rodzaj ustala Dyrektor po określeniu potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców.

7. Przedszkole prowadzi dziennik zajęć dla każdego oddziału,  w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo - dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym:

a) do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska
i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, adresy poczty elektronicznej i numery ich telefonów, oznaczenie realizowanego programu wychowania przedszkolnego zgodnego  z podstawą programową wychowania  przedszkolnego,

b) w dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na zajęciach wychowawczo- dydaktycznych, a także godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,

c) przeprowadzenie zajęć wychowawczo-dydaktycznych nauczyciel potwierdza codziennie podpisem,

8. Praca z dziećmi prowadzona jest w oparciu o plany miesięczne, które są opracowywane przez  nauczyciela oddziału i zawierają:

a) zadania z obszarów działalności edukacyjnej programu wychowania  przedszkolnego zgodnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego,

b) sposoby realizacji zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych
i dostosowane do nich formy i metody pracy z uwzględnieniem warunków, potrzeb
i możliwości rozwojowych wychowanków, zdrowie i aktywność ruchową.

9. Przedszkole może  prowadzić księgę wychowanków- dzieci  6-letnich.

10. Przedszkole dokumentuje wydarzenia z  życia przedszkola poprzez prowadzenie kroniki i strony internetowej ppkozlow1.superszkolna.pl

11.  Dokumentacja przebiegu nauczania, wychowania i opieki może być udostępniona:

a) przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,

b) rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków na ich życzenie w części  dotyczącej informacji o ich dziecku,

c) pracownikom naukowym i studentom za zgodą Dyrektora w zakresie dotyczącym prowadzonych badań na terenie przedszkola w obecności Dyrektora przedszkola lub osoby przez niego wskazanej.

12. Zajęcia w przedszkolu zawiesza się na czas oznaczony w razie wystąpienia:

a) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,

b) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej  ich zdrowiu,

c) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,

d) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci. 

13. W przypadku zawieszenia zajęć Dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć i realizowane będą z wykorzystaniem:

a) materiałów udostępnionych  i rekomendowanych przez   MEN;

b) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii;

c) materiałów edukacyjnych prezentowanych na stronach internetowych wskazanych przez nauczyciela m.in. filmy edukacyjne, przyrodnicze, piosenki, zabawy ruchowe, karty pracy.

14. Uczestnictwo dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość potwierdzane będzie poprzez wysyłanie przez rodzica fotorelacji zadań wykonywanych przez dziecko do nauczyciela wychowawcy.

15. Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do działań zapewniających dzieciom bezpieczeństwo w sieci w ramach udostępnianych im materiałów, źródeł oraz stosowanych metod i narzędzi.

16. Na początku każdego roku szkolnego rozsyłana jest wśród rodziców (opiekunów prawnych) wychowanków przedszkola ankieta z pytaniami dotyczącymi dostępu do komputerów oraz ich wyposażenia.

17. Celem badania ankietowego, o którym mowa w pkt 17, jest uzyskanie informacji na temat posiadanego przez rodziców (opiekunów prawnych) wychowanków przedszkola sprzętu informatycznego oraz systemów operacyjnych. Pozwoli ono dostosować używane w czasie zdalnego nauczania programy wykorzystywane w czasie nauki zdalnej.

18. W przypadku braku dostępu do sprzętu komputerowego dyrektor ustala indywidualnie z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanka zasady jego uczestnictwa w nauce zdalnej.

19. W zależności od uzyskanych wyników badania ankietowego, o którym mowa w pkt 17, w zakresie dostępności do sprzętu komputerowego i Internetu Dyrektor wybiera jedną z metod prowadzenia zajęć zdalnych:

a) synchroniczną – nauczyciel i wychowankowie pracują w jednym czasie z wykorzystaniem wybranej platformy do prowadzenia zajęć online,

b) asynchroniczną – nauczyciel i wychowankowie pracują w różnym czasie, z wykorzystaniem prezentacji, linków do materiałów edukacyjnych, filmów dostępnych na wybranej platformie edukacyjnej,

c) łączoną – pracę równoległą łączy się z pracą rozłożoną w czasie,

d) konsultacje – nauczyciel jest dostępny online dla wychowanków i rodziców (opiekunów prawnych).

20. Każdy rodzic otrzymuje dane logowania do platformy, o której mowa w pkt 20. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach hasło dostępu do platformy powinno zostać przez rodziców (opiekunów prawnych) wychowanka niezwłocznie zmienione.

21. Zajęcia  z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem a rodzicem oraz rodzicem i dzieckiem poprzez:

a) pocztę elektroniczną,

b)  media społecznościowe, komunikatory, ogólnodostępne programy do telekonferencji przy zachowaniu warunków korzystania z Internetu,

c) kontakt telefoniczny.

22. Dyrektor odpowiada za skoordynowanie dziennej i tygodniowej liczby zajęć, w tym za ustalenie limitu zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym zarówno w tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (lub innym urządzeniu multimedialnym).

23. Zadaniem wychowawcy jest systematyczne, raz w tygodniu, zamieszczanie rozkładu zajęć dla oddziału.

24. Nauczyciele przekazują wychowankom z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość, o których mowa w pkt 22, informację o zadaniach dla wychowanków z terminem ich wykonania/przesłania nie krótszym niż siedem dni i ustalonym w taki sposób, aby wychowankowie mieli możliwość wykonania zadania w warunkach pracy zdalnej.

25. Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenie nauczania zdalnego w siedzibie przedszkola, z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.

26. Dyrektor powołuje zespół ds. kształcenia na odległość, którego zadaniem jest wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.

27. Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez Dyrektora w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.

28. Celem obserwacji, o której mowa w pkt 28, jest weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki, obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących: komunikowania wychowankom celów zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania wychowanków w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania, ilości zadawanych prac. Dyrektor prowadzi obserwacje zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym.

29. Dyrektor  koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.

30. Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez Dyrektora w postaci SMS-ów, e-maili, z użyciem komunikatorów internetowych.

31. Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.

32. Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.

33. Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.

34. Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.

35. Zajęcia online lub offline oraz godziny konsultacji z rodzicami (opiekunami prawnymi) i ewentualnie z dziećmi dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli.

36. Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców (opiekunów prawnych) i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy. Nauczyciele wychowawcy potwierdzają obecność wychowanków na zajęciach.

37. Nauczyciele prowadzą zajęcia zdalne tylko wtedy, gdy zostanie podjęta decyzja o zamknięciu czasowym całej grupy lub jej zdecydowanej większości. Nauczyciel nie prowadzi nauczania zdalnego w sposób hybrydowy - jednocześnie zajmując się pozostałymi dziećmi będącymi w przedszkolu, gdyż nie sprzyja to zachowaniu bezpieczeństwa dzieci. Dyrektor może połączyć dwie grupy zbliżone wiekowo (jeśli w obu przebywa w placówce mała ilość dzieci) i powierzyć wychowawcom jednej grupy opiekę nad dziećmi, a wychowawcom drugiej grupy organizację nauczania zdalnego dla pozostałych dzieci nie będących w placówce.

 

§ 20

1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

a) 3 sale dydaktyczne z niezbędnym wyposażeniem, w tym jedna w szkole podstawowej,

b) pomieszczenie do porcjowania posiłków oraz do zmywania naczyń kuchennych i stołowych,

c) pokój nauczycielski,

d) szatnię,

e) 2 łazienki dla dzieci,

f) łazienkę dla personelu,

g) salę ćwiczeń

h) pomieszczenie gospodarcze,

i) plac przedszkolny z urządzeniami umożliwiającymi realizację zadań z wychowania zdrowotnego.

2. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku.

3.  Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy (1h) pobyt dzieci w ogrodzie i w terenie poza przedszkolem.

 

 

 

 

VIII.  NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

 

§ 21

W przedszkolu zatrudnia się Dyrektora i nauczycieli oraz pracowników administracyjno-obsługowych.

 

§ 22

1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

2. Realizuje program kształcenia i wychowania oraz opieki osiągając cele ustalone
w podstawie programowej i programach pracy przedszkola.

3. Wzbogaca własny warsztat pracy wychowawczej.

4. Działaniami wychowawczymi działa na rozwój dziecka.

5. Udziela pomocy w przezwyciężaniu trudności i niepowodzeń dziecka.

6. Bezstronnie i sprawiedliwie traktuje wszystkie dzieci.

7. Informuje rzetelnie rodziców i Radę Pedagogiczną o wynikach swojej pracy
z dziećmi.

8. Bierze udział w formach doskonalenia zawodowego przez:

a) udział w konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych,

b) udział w spotkaniach z różnymi  specjalistami w formie wykładów, seminariów, zajęć o charakterze warsztatowym, kursów doskonalących organizowanych przez instytucje do tego uprawnione,

c) czytanie na bieżąco literatury wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym,

d) wymianę doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami,

e) wspólne rozwiązywanie problemów występujących w przedszkolu.

9. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie.

10. Nauczyciel odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci:

a) nauczyciel musi mieć świadomość, że odpowiada za zdrowie i życie dzieci,
a w przypadku ich narażenia poniesie za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną,

b) nauczyciel powinien wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola; z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na miejsce pobytu grupy,

c) dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie, bez pozwolenia i dozoru; nie wolno im też samodzielnie wychodzić
z budynku przedszkola; dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika przedszkola,

d) podczas zabaw dowolnych w sali nauczyciel zwraca  uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek i uczy dzielenia się nimi,

e) nauczyciel obserwuje dzieci podczas zabaw, kieruje zabawą lub ją inspiruje, ewentualnie ingeruje w konflikty między dziećmi, jeśli te same nie są w stanie  ich rozwiązać; w czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim na bezpieczeństwo dzieci, odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którymi bawią się dzieci,

f) nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci systematycznie do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci, zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązujących w danej grupie,

g) nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci; jego uwaga powinna być skupiona wyłącznie na podopiecznych; nauczyciel powinien mieć świadomość, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi,

h) podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy  dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa; ustala  normy i zasady korzystania z tego sprzętu,

i) w czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek w jednym miejscu; nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi i przebywać w miejscach największych zagrożeń,

j) podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu; dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela; po ustawieniu podopiecznych
w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie,

k) podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci; nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać,

l) przy przemieszczaniu się grupy np. na wycieczki piesze, dzieci ustawiają się parami
i tak samo przemieszczają,

m) każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do zeszytu spacerów i wycieczek,

n) organizacja wycieczek wyjazdowych odbywa się na podstawie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce; przed wyjazdem nauczyciel powinien przygotować pisemną listę dzieci i opiekunów oraz sporządzić kartę wycieczki; opiekunowie i kierownik wycieczki powinni podpisać, że biorą odpowiedzialność za wymienione na liście dzieci podczas wycieczki; należy pamiętać, że rodzice nie mogą brać odpowiedzialności, ponieważ nie byli w tym celu przeszkoleni; odpowiedzialność ponoszą tylko pracownicy przedszkola,

o) planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek,

p) nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi; obowiązkiem nauczyciela jest punktualne przychodzenie do pracy, nie jest dopuszczalne spóźnianie się,

r) nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika,

s) nie wolno podczas pracy z dziećmi zostawić ani na chwilę grupy samej; gdy nauczyciel musi wyjść, np. do telefonu, toalety, grupą powinien się zająć inny nauczyciel lub  osoby upoważnionej przez nauczyciela.

11. Nauczyciel korzysta w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, z pomocy specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i ze strony nauczyciela-metodyka doradcy.

12.  Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego  ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

a)  poznania wychowanka, jego środowiska rodzinnego,

b)  orientacji dotyczących możliwości poszczególnych wychowanków i dostosowania do nich zadań wychowawczych,

c)  udzielania wskazówek wspomagających wszechstronny rozwój,

d)  wyjaśnienia przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w rozwoju,

e)  podejmowania działań kompensacyjnych wobec dzieci, które tego wymagają

f) zainteresowanie rodziców związanych z potrzebami przedszkola, przebiegiem działalności wychowawczo-dydaktycznej, organizowanymi uroczystościami.

13.  Obowiązkiem nauczyciela jest:

a)  codzienne, staranne przygotowanie się do pracy z dziećmi,

b)  wspieranie każde dziecko w jego rozwoju,

c)  dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego, przez doskonalenie wiedzy ogólnej i zawodowej,

d) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,

e) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,

f) udzielenie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
do dnia 30 kwietnia,

g) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,

h) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora przedszkola, związanych
z bieżącą działalnością placówki,

i) dbanie o dobre imię  zawodu nauczyciela i przedszkola przez nienaganną postawę etyczno- moralną,

j) przestrzeganie tajemnicy prawnie chronionej,

k) znajomość podstawy programowej I etapu edukacyjnego (a szczególnie kl. I),

l) uczestniczenie w pracach powołanych zespołów zadaniowych.

14. Nauczyciele prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:

a) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:

  (-) obserwację pedagogiczną: wstępną, półroczną, końcową za pomocą arkuszy dla poszczególnych grup z uwzględnieniem umiejętności określonych w podstawie programowej,

  (-) obserwację pedagogiczną  w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w podstawowej  zakończoną analizą
i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),

b) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień dzieci, w tym szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci,

15. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel informuje o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.

16. Nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom.

17. Nauczyciel po dokonaniu obserwacji wstępnej opracowuje programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, a działania indywidualne z dziećmi dokumentuje w zeszycie obserwacji, kartach pracy.

18. Po każdym półroczu na zebraniu Rady Pedagogicznej nauczyciele przedstawiają
o dzieciach  spostrzeżenia w oparciu o arkusz obserwacyjny.

19. W  przedszkolu funkcjonują następujące  „Zespoły zadaniowe nauczycieli”:

a) zespół przedmiotowy,

b) zespół wychowawczy,

c) i inne zespoły problemowo - zadaniowe.

20.  Dyrektor może powoływać zespoły nauczycieli na czas  określony, do realizacji doraźnego celu, zadania.

21.  Do zadań zespołów należy m.in.:

a) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,

b) opracowanie planów pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej
z uwzględnieniem  wniosków wypływających z nadzoru pedagogicznego, pracy własnej a także potrzeb edukacyjnych dzieci,

c) organizowanie wewnątrz przedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

d) popularyzowanie umiejętności zawodowych w środowisku nauczycielskim,

e) organizowanie otwartych zajęć i zajęć dla rodziców, oraz ich pedagogizacja,

f) współdziałanie w organizowaniu sali zabaw i zajęć, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia w pomoce dydaktyczne,

g) opiniowanie programów autorskich, działalności innowacyjnej, eksperymentów pedagogicznych,

h) tworzenia i dokonywania zmian w dokumentacji przedszkola.

22. Zespoły zadaniowe wyznacza dyrektor przedszkola do koordynowania pracy nad realizacją określonego celu, zadania.

23. Zespoły określone w punkcie 20 zajmują się również specjalnymi  potrzebami  edukacyjnymi ucznia zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach a zadania zespołu zawarte są w § 7pkt 13-17.
24. Zakres zadań dla zespołów nauczycieli wyznaczonych doraźnie do realizacji określonego celu wskazuje dyrektor przedszkola w zarządzeniu powołującym zespół. 25. Dyrektor powołuje przewodniczącego zespołu na wniosek zgłoszony przez członków zespołu.

26. Do zadań przewodniczącego zespołu należy m. in.:

a) przygotowanie i organizowanie spotkań w ramach zespołu,

b) koordynowanie pracami zespołu,

c) przekazywanie członkom zespołu wszelkich materiałów i informacji dotyczących realizowanych zadań, celów,

d) współpraca z dyrektorem przedszkola, któremu przynajmniej dwa razy w roku przedstawia rezultaty pracy zespołu,

e) wspólne działania z innymi zespołami,

f) prowadzenie dokumentacji poświadczającej pracę zespołu i podejmowane  działania,

g) składanie radzie pedagogicznej oraz innym podmiotom określonym przez dyrektora przedszkola sprawozdania z działalności zespołu w formie ustalonej przez dyrektora przedszkola.

27. Na pierwszym posiedzeniu zespół ustala harmonogram działań.

28. Zespół, realizując określony cel, powinien:

a) uzasadnić wybór realizowanego celu,

b) wybrać dowody opisujące wybrany cel,

c) określić sposób zbadania stanu początkowego celu,

d) opisać uzyskane wyniki stanu początkowego,

e) ustalić kryteria sukcesu,

f) opracować plan działań – określić zadania szczegółowe, sposoby ich realizacji, czas wykonywania zadań, osoby odpowiedzialne za ich wykonanie koordynowanie
i monitorowanie, sposoby i terminy monitorowania, przeanalizować, co się udało lub nie, oraz jakie zadania zostały zmienione,

g) zbadać stan końcowy realizowanego celu,

h) sformułować wnioski z przeprowadzonych czynności,

i) ustalić kierunki działań w przyszłości.

29. Obowiązkiem dyrektora przedszkola jest wspieranie działań podejmowanych przez zespoły nauczycielski.

 

§ 23

1. Zadania sprzątaczki:

a) przestrzeganie czasu pracy,

b) nadzorowanie i organizowanie całokształtu pracy szatni przedszkolnej,

c) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone przez wychowanków  mienie,

d) organizowanie pracy szatni przedszkolnej w taki sposób, aby zapewnić ład
i bezpieczeństwo przebywających w niej wychowanków,

e) współpraca z konserwatorem szkolnym w zakresie utrzymania porządku

na terenie przedszkola,

f) dokładnie i solidnie sprzątać  wyznaczony rejon wokół przedszkola,

g) systematycznie przecierać drzwi,

h) po skończonej pracy sprawdzać stan techniczny urządzeń elektrycznych,

celem nie dopuszczenia do awarii,

i) w czasie ferii letnich wykonywać generalne porządki,

j) oszczędzać środki  czystości oraz narzędzia pracy,

k) po zakończonych zajęciach budynek przedszkolny zamykać, czuwać nad jego bezpieczeństwem,

l) pełnić zastępstwa w czasie nieobecności  współpracownic,

ł) po zakończeniu sprzątania zabezpieczyć pomieszczenia,

m) podlewanie kwiatów,

n) zgłaszanie wszystkich zauważonych usterek i awarii dyrektorowi,

o) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora,

p) rozliczanie środków chemicznych,

r) pomoc nauczyciela przy wyprowadzaniu dzieci do toalety, na spacer i wg potrzeb,

s) szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w teczce akt osobowych.

 

§ 24

1. Zadania  pomocy nauczyciela: 

a) wspomaganie nauczyciela w przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć,

b) dbanie o porządek w czasie zajęć i po ich zakończeniu,

c) dbanie o estetykę pomieszczeń i mienie przedszkola,

d) opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek,

e) wspieranie dzieci w czynnościach samoobsługowych (ubieraniu, jedzeniu, wyjściach do toalety, myciu rąk),

f) dbanie o wygląd dzieci,

g) odbiór dzieci od rodziców przed zajęciami i przekazywanie ich rodzicom po zajęciach,

h) pomoc sprzątaczce w pracach porządkowych w razie takiej konieczności,

i) dbanie o czystość i porządek w przydzielonych pomieszczeniach,

j)  szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w teczce akt osobowych.

 

§ 25

1. Zadania pomocy kuchennej:

a) znajomość wszystkich instrukcji sporządzonych dla potrzeb kuchni szkolnej,

b) dbanie o prawidłowe wykorzystanie oznakowanego sprzętu,

c) współpraca z intendentem oraz kucharką wynikająca z organizacji placówki,

d) obieranie ziemniaków i warzyw, wykonywanie prac przygotowawczych do obiadu
i śniadania i podwieczorku,

e) utrzymywanie pomieszczeń kuchni przedszkolnej, obieralni i naczyń kuchennych w należytej czystości,  zgłaszanie na bieżąco ewentualnych usterek i ubytków kucharzowi lub intendentowi,

f) mycie i systematyczne wyparzanie naczyń kuchennych,

g) pomoc przy wydawaniu posiłków,

h) wykonywanie poleceń kucharki wynikających z codziennego podziału pracy,

i) współodpowiedzialność materialna za sprzęt kuchenny i naczynia będące

 w użytkowaniu, zabezpieczenie ich przed zniszczeniem i kradzieżą,

j) w razie nieobecności jednej z pracownic przejęcie jej czynności do wykonania,

k) naprzemienne dyżury sprzątania po posiłkach w przedszkolu (system tygodniowy),

l) obowiązkowe noszenie odzieży ochronnej podczas pracy w kuchni,

ł) szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w teczce akt osobowych.

 

§ 26

1. Zadania nauczyciel współorganizujący kształcenie:

a) uczestnictwo w pracach zespołu sporządzającego WOPFU i IPET,

b) analiza dostarczonej do placówki dokumentacji dziecka,

c) prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem,

d) koordynacja regularnych kontaktów placówki z rodzicami dziecka,

e) pomoc dziecku podczas zajęć dydaktycznym w ustalonym indywidualnie zakresie,

f) wsparcie w zakresie aktywizacji dziecka do pracy, budowie motywacji i samooceny, g) dostarczanie inspiracji do rozwoju zainteresowań;

h) pomoc w komunikacji dziecka z nauczycielami i rówieśnikami;

i) prowadzenie dokumentacji pracy dziecka, w tym dziennika zajęć, planu zajęć rewalidacji indywidualnej, arkuszy obserwacji, teczki prac i wytworów dziecka.

j) szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w teczce akt osobowych.

 

§ 27

1 Pracownicy obsługowi powinni cechować się:

a) sumiennością, punktualnością w wykonywaniu obowiązków, troską o ład i porządek oraz dbałością o należyty stan mienia przedszkolnego,

b) poszanowaniem przełożonych, uprzejmością i życzliwością w stosunku do dzieci, nauczycieli, rodziców oraz właściwa kultura życia codziennego.

2. Pracownicy obsługowi podlegają w swych obowiązkach służbowych przepisom  ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024r., poz. 1135).

3. Pracownicy obsługi zobowiązani są do przestrzegania praw dziecka.

4. Każdy pracownik przedszkola powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenia dla zdrowia lub życia dzieci.

5. Każdy pracownik powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na

terenie przedszkola, i w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na

terenie przedszkola, zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób

postronnych.

6. Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się

o wypadku, jakiemu uległ przedszkolak, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka i zabezpieczyć miejsce wypadku.

7. W przypadku podejrzenia zatrucia pokarmowego lub choroby zakaźnej na terenie przedszkola dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego.

 

IX.  WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

 

§ 28

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3-7 lat:

- wiek dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym liczy się od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 7 lat.

2. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.

3. Obowiązek rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym 
w którym dziecko kończy 6 lat.

4. Dziecko ma prawo do rozpoczęcia edukacji szkolnej od 6 roku życia  na wniosek rodziców pod warunkiem korzystania przez dziecko  z wychowania przedszkolnego
w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny w którym ma rozpocząć  naukę w szkole podstawowej, albo posiadania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

5. Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego
w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego.

6. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym  dziecko kończy 9 lat.

 

§ 29

1. Dziecko ma prawo do:

a) akceptacji takim jakie jest,

b) spokoju i samotności kiedy tego potrzebuje,

c) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,

d) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,

e) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,

f) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,

g) spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi,

h) badania i eksperymentowania,

i) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względem bezpieczeństwa),

j) różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,

k) snu i wypoczynku jeśli jest zmęczone,

l) jedzenia i picia gdy jest głodne i spragnione,

ł) zdrowego jedzenia.

2. Obowiązkiem dziecka jest:

a) dbanie o wspólne dobro, ład i porządek w przedszkolu,

b) utrzymanie higieny osobistej,

c) podporządkowywanie się zasadom i normom współżycia w zespole,

d) okazywanie szacunku pracownikom przedszkola, poszanowanie ich pracy,

e) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich

możliwości,

f) szanowanie sprzętu i zabawek znajdujących się w przedszkolu.

3. Tryb składania i rozpatrywania skarg i zastrzeżeń dotyczących nieprzestrzegania praw dziecka zawartych w Konwencji Praw Dziecka:

a) w przypadku nieprzestrzegania praw dziecka upoważnionymi do wszczęcia procedury na terenie przedszkola są:

  (-) rodzice dziecka (prawni opiekunowie),

  (-) nauczyciele,

  (-) Dyrektor;

b) skargę można wnosić w następujących przypadkach:

  (-) nauczyciel nie przestrzega i narusza obowiązujące prawa dziecka,

  (-) inny pracownik placówki narusza obowiązujące prawa dziecka;

c) osoby upoważnione w pkt 3 lit. a mogą wnosić skargę pisemnie do Dyrektora

placówki bezzwłocznie po zdarzeniu, nie później jednak niż 7 dni od wydarzenia,

d) Dyrektor przedszkola bada zasadność skargi dotyczącej naruszenia praw dziecka
z uwzględnieniem w szczególności zawartych w Konwencji Praw Dziecka,

e) Dyrektor rozstrzyga wnoszone skargi i kieruje się przepisami prawa i dobra publicznego z zachowaniem zasady obiektywności w ciągu 14 dni od wniesienia skargi,

f) Dyrektor może powołać komisję, która w sposób obiektywny wyjaśni zasadność skargi,

g) w skład komisji wchodzą:

  (-) Dyrektor,

  (-) nauczyciel powołany przez Radę Pedagogiczną,

  (-) przedstawiciel związków zawodowych;

h) jeżeli placówka nie jest władna do rozpatrzenia wniesionej skargi, zobowiązana jest niezwłocznie, nie później niż w terminie do 14 dni do przekazania jej właściwym organom powiadamiając zainteresowanych,

i) osoby upoważnione do wszczęcia procedury mogą również wnieść skargę

bezpośrednio do:

(-) organu nadzorującego,

(-) organu prowadzącego,

(-)Rzecznika Praw Dziecka.

 

§ 30

1. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i może dotyczyć następujących przypadków:

a) braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni,

b) stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu lub innych dzieci,

c) zachowań dziecka uniemożliwiających systematyczną pracę wychowawczą, dydaktyczną lub opiekuńczą, które wpływają na brak zapewnienia pozostałym dzieciom właściwego poziomu edukacji, opieki lub wychowania w Przedszkolu;

d) zachowań dziecka stanowiących demoralizacyjne postawy wychowawcze dla rówieśników,

e) nie uregulowania odpłatności przez rodzica za pobyt dziecka przez kolejne 2  miesiące,

f) zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka lub o jego niepełnosprawności, w przypadku braku możliwości zorganizowania przez przedszkole specjalistycznych zajęć opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych lub innych wynikających z właściwych orzeczeń,

g) nieprzestrzegania przez rodziców Statutu Przedszkola.

2. Skreślenia dziecka z listy wychowanków w w/w przypadkach dokonuje dyrektor, stosując poniższą procedurę:

a) wysyła do rodziców lub doręcza pismo informujące o naruszeniach będących podstawą do skreślenia,

b) ustala sytuację dziecka i rodziny, prowadzi rozmowy - z rodzicami, w tym również w razie potrzeby przy udziale psychologa,

c) w przypadkach wątpliwych może za zgodą rodziców zasięgać opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych,

d) ustala przyczyny nieobecności lub analizuje powody, dla których dziecko nie powinno uczęszczać do przedszkola,

e) zwołuje radę pedagogiczną celem podjęcia uchwały w przedmiocie skreślenia z listy wychowanków,

f) przedstawia członkom rady pedagogicznej informację o podstawie do skreślenia z listy wychowanków wraz z informacjami, w tym dokumentami pozyskanymi w toku w/w czynności,

g) w przypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, dyrektor wszczyna postępowanie administracyjne w przedmiocie skreślenia,

h) w przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu z listy wychowanków, rodzice mają prawo odwołania się od decyzji zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego do właściwego kuratora oświaty.

 

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 31

1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Zmian w statucie dokonuje się na wniosek jednego z organów przedszkola po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną, do czasu powołania Rady Przedszkola, sprawdzeniu zgodności z prawem przez organ prowadzący przedszkole i właściwego Kuratora Oświaty.

4. Statut wchodzi w życie z dniem powzięcia.

 

       Statut wprowadzony dnia  11.09.2024 r. Uchwałą Nr 7/2024/2025 Rady Pedagogicznej Przedszkola Publicznego w Kozłowie.