14 maja 2023 20:04 | Aktualności
Od lutego dzieci z grupy Słoneczka przystąpiły do drugiego, wiosennego etapu projektu edukacyjnego pt. „Zdrowo jem, więcej wiem!” W ramach projektu zostało zrealizowane sześć zadań.
Zadanie 1: Stawiam na śniadanie
Uśmiechnięte Słoneczka na lekcji "Stawiam na śniadanie", poznały rolę śniadania - podstawowego posiłku dnia oraz zależności między właściwym odżywianiem, a osiąganiem sukcesów w nauce. Zajęcia rozpoczęto od zabawy edukacyjnej Ja, samochód i…, w której dzieci podzielone na 4 grupy – samochody, samoloty, rowery, komputery wspólnie ustalali co jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania i pracy danego urządzenia. W swoich wypowiedziach dzieci zwracały uwagę na potrzebę odpowiedniego rodzaju paliwa wlanego do silnika, właściwej ilości powietrza w oponach, zasilanie prądem, bateriami, siłą mięśni nóg.
Następnie przedszkolaki naśladowały pracę samochodów, samolotów, rowerów, komputerów do których zastosowano odpowiedni i nieodpowiedni rodzaj paliwa czy zasilania podczas zabawy ruchowej.
Nauczyciel zwrócił uwagę na powiązanie między urządzeniami zasilanymi odpowiednim paliwem, a organizmem człowieka, który do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje energii zawartej w pożywieniu.
Kolejnym etapem zajęć było uświadomienie dzieciom jak ważne jest codzienne, zdrowe śniadanie i od tego, co na nie zjemy zależeć będzie przede wszystkim praca naszego mózgu. Dobre „paliwo” gwarantuje zdrowie i moc. Przedszkolaki segregowały obrazki produktów i dań, które można spożyć na pierwsze i drugie śniadanie. Chętnie nauczyły się rymowanki ,,Śniadanie zjedz sam…”
Następnie dzieci prezentowały swoje pierwsze i drugie śniadanie z kart pracy Stawiam na śniadanie – moje śniadanie, które rysowały w domu pod okiem rodziców. Porównywały zgodność swojego sposobu żywienia z prawidłowym odżywianiem. Dzieci świetnie pamiętały produkty z Piramidy zdrowia i potrafił wyeliminować niezdrowe produkty znajdujące się w dwóch zestawach śniadaniowych. W większości przypadków dochodziły do wniosku, że w ich diecie pojawiają się zdrowe i urozmaicone produkty.
Zadanie 2:Konkurs - Najlepszy zestaw śniadaniowy
Aby uzmysłowić dzieciom, że śniadanie może być smaczne, kolorowe i zdrowe został zorganizowany konkurs na najlepszy rysunek śniadania. Przedszkolaki przygotowały w formie plastycznej propozycje przepisu wykonania zestawu śniadaniowego. Wszystkie prace zostały wykonane z dużą starannością i z pomysłem w domu z pomocą rodziców, ponieważ dzieci nie potrafią jeszcze pisać. Przedszkolaki na forum grupy omówiły swój przepis na zdrowe śniadanie a następnie wybierały najlepszą według nich pracę. Po dłuższym zastanowieniu się ostatecznie wybrano prace – Majki T. zwyciężczyni otrzymała odznakę Super Kucharza. Pozostałe dzieci zostały nagrodzone za wysiłek i również super zestawy śniadaniowe naklejkami.
Rysunki zostały złożone w Śniadaniową książkę kucharską, której dzieci okładkę samodzielnie zaprojektowały. Przedszkolaki chętnie wracają do oglądania zestawów śniadaniowych. Książka została przekazana do grupy młodszej w naszym przedszkolu w ramach dzielenia się wiedzą a następnie umieszczono w szatni przedszkolnej.
Zadanie 3: Nie marnujemy żywności
Uśmiechnięte Słoneczka z powaga podeszły do tematu Nie marnujemy jedzenia! Na początku zajęć została przeprowadzona pogadanka na temat co najczęściej Polacy wyrzucają do kosza i dlaczego wyrzucamy żywność a także zostało przeprowadzone ćwiczenie, które ukazało dzieciom wizualnie jaka jest skala tego zjawiska. Dzieciom zostały wyjaśnione pojęcia termin ważności do spożycia oraz data minimalnej trwałości a następne przedszkolaki na różnych opakowaniach produktów spożywczych odszukiwały te terminy. Dzieci oglądały produkty pokryte pleśnią oraz zgniłe i dochodziły do wniosków co należy z tą żywnością zrobić. Starały się odpowiedzieć na pytanie dlaczego nie powinniśmy marnować żywności. Chętnie nauczyły się piosenki ,,Mam lodówkę wypełnioną” a później uczestniczyły w pląsie przekazując sobie drewnianą łyżkę. Następnie dzieci zostały podzielone na pięć drużyn i podczas pracy zespołowej przygotowywały plakaty na temat ,,Co możemy zrobić?”, aby nie marnować pieczywa, owoców, warzyw, wędlin, produkty mleczne. Propozycje zespoły zapisywały na karteczkach niektóre dzieci samodzielnie inne z pomocą nauczyciela. Należy przyznać, że dzieci wykazały się dużą pomysłowością i wymieniły wszystkie sposoby zapobiegania marnowaniu żywności z wyjątkiem zasady FIFO, czyli pierwsze weszło pierwsze wyszło. W dalszej części zajęć przedszkolaki przystąpiły do kolorowania produktów, a następnie same bądź z pomocą nauczyciela odczytywały opisy stanu produktu i wrzucały do garnka albo do kosza. Zainteresowanie zajęciami było duże, dzieci chętnie pracowały w zespołach prześcigając się pomysłami.
Zadanie 4: Plakat - Nie marnujemy żywności
Podczas przygotowania plakatu na konkurs: Nie marnujemy żywności! dzieci miały do dyspozycji duże brystole, kolorowe gazetki reklamowe z żywnością, mazaki, kredki. Uśmiechnięte Słoneczka zostały podzielone na cztery drużyny i przystąpiły do tworzenia plakatu. Najpierw nauczyciel zasugerował , aby dzieci utworzyły hasła do plakatu. Niektórym drużyną pomógł je zapisać. Utworzone hasła brzmiały: Nie marnuj jedzenia! STOP, Podziel się! , Włącz myślenie szanuj jedzenie! Nie kupuj za dużo, bo marnujesz! Następnie dzieci stworzyły plakaty a następnie opowiedziały o swojej pracy na forum grupy. Po omówieniu swoich prac przystąpiono do przyznania punktów poszczególnym plakatom przez dzieci. Po wyłonieniu najlepszej pracy twórcy zostali nagrodzeni oklaskami a plakaty ozdobiły korytarz przedszkolny. Przechodzącym przypominały o tym, że nie należy marnować jedzenia.
Zadanie 5: Forum dla rodziców: Bez śniadania nie ma nauczania
Rodzice czynnie włączyli się w realizację projektu Zdrowo jem, więcej wiem!. Przygotowali z dziećmi w domu rysunki zdrowego pierwszego i drugiego śniadania, a także przepis na zestaw najlepszego śniadania. Dzieci przekazały rodzicom artykuł ,,Bez śniadania nie ma nauczania". Przed przedszkolem na tablicy została przygotowana gazetka z artkułami dotyczącymi zdrowego odżywiania np. ,,Im częściej- tym lepiej", ,,Planowanie posiłków- zasady i błędy", a także pracami dzieci dotyczącymi projektu.
Zadanie 6: Dzielimy się wiedzą: śniadania, niemarnowanie żywności
Dzieci zdobywały wiedzę o zdrowym pierwszym i drugim śniadaniu oraz poznały sposoby jak nie marnować żywności. Wszystkie osiągnięcia dzieci z grupy ,,Słoneczka” zostały umieszczone na tablicy w szatni przedszkolnej tak, aby dzieci z grupy młodszej mogły zobaczyć osiągnięcia starszych kolegów, a także zainteresować się zdrowym żywieniem. Maluchom została również przekazana ,,Śniadaniowa książka kucharska”, a nauczyciel grupy młodszej zapoznał ich z śniadaniowymi przepisami przygotowanym przez kolegów.